Manfred von Richthofen

A német pilóták mindkét világháborúban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, azonban közülük is kiemelkedik Manfred von Richthofen, vagyis a Vörös Báró alakja, akit bátran nevezhetünk az első nagy világéges egyik legtökösebb katonájának.

Manfred von Richthofen, ismertebb nevén a „Vörös Báró” 1892. május 2-án született Kleinburg városában (ma Borek, Wroclaw egyik városrésze) egy porosz nemesi család sarjaként. Mint minden derék német arisztokratára, rá is várt a hadsereg, elvégre már a papa is őrnagyként szolgálta a német hazát. Tizenegy évesen vonult be katonai iskolába, amit 1911-ben fejezett be, majd a végzést követően a 3. ulánusezredhez vezényelték. Az I. világháború kezdetén felderítő parancsnokként szolgált, mind a keleti, mind a nyugati fronton. Az új háború nem igazán kedvezett a lovasságnak (értsd: halomba lőtték őket) ,ezért hamar elment a kedve a lovas bulitól. Az éppen kialakuló légierőhöz jelentkezett.

1915 nyarán a Fliegerabteilung 69 -hez került. A kiképzést októberben kezdte el, majd a következő év márciusában kezdte meg első repüléseit. A karrierje nem indult valami fényesen, mivel rögtön az első repülése során össze is törte a gépét.

A következő év őszen csatlakozott az Oswald Boelcke vezette Jagdstaffel 2-höz a nyugati fronton, hogy végre szétrúghasson pár segget és hogy legyen mivel dicsekednie otthon a kocsmában.  Az első légigyőzelmére egészen 1916 .szeptember 17-ig várnia kellett. Hogy megünnepelje győzelmét, egy berlini ékszerésztől rendelt egy ezüst serleget, belegravírozva a győzelem dátumát és az ellenséges gép típusát. Ezt a jó szokását egészen a 60. légigyőzelméig megtartotta, amikor a háború előrehaladtával ebből is hiány állt be Németországban.

Ezt követően sorra jöttek a győzelmek, hála Boelcke bölcs szavainak, miszerint mindig csak precízen és csak kevés kockázattal. Manfred ennek eredményeként fejlesztette ki a taktikáját, hogy az esetek többségében felülről, alábukva támadt a nappal a háta mögött, esélyt sem hagyva az ellenségnek.     A jó tanácsok ellenére a mesternek novemberben elfogyott a szerencséje, mivel összeütközött egy másik német géppel és meghalt.

Az egyik leghíresebb győzelmét Lanoe George Hawker őrnagy felett aratta 1916. november 23-án. Hawker egyike volt az első brit pilótáknak és ő maga is ásznak számított, az egyik legjobbnak. Leterítése igazi csapatmunka volt, újabb bizonyítékot adva, hogy Richthofennek és a bajtársainak nem volt párjuk a levegőben.

1917. januárjában, miután beszerezte a 16. győzelmét is, kitüntették a Pour le Mérite-tel, ami abban a pillanatban az I. vh. legmagasabb német kitüntetése volt. Ezzel egy időben kapta meg saját raját, a Jagdstaffel 11-et, amelynek nagyját saját maga képezte ki. Ekkor festette be először vörösre a gépét (az embereinek repülőivel egyetemben, ezért a szövetségesek gyakran csak „repülő cirkuszként” emlegették a rajt), amely egy Albatros D III-as volt, ellenben a közhiedelemmel, hogy a háromfedelű Fokker volt az első ilyen. (A Fokkerrel egyébként a 80 győzelméből csak 19-et szerzett)

Manfréd alapból is szeretett vadászni, de a sikerek révén teljesen szenvedélyévé vált a repülés és az ellenség levadászása. Nem hagyta, hogy az érzelmei befolyásolják a bevetések közben. Úgy dolgozott, mint valami gép. Márciustól kezdve azért a biztonság kedvéért még magával vitt egy fényképet, ami egy darabokra lőtt brit gépről készült, csak hogy ne felejtse el, miért is szállt fel.

A következő hónapot a brit légierő sokatmondóan csak „véres áprilisnak” hívta. Az egésznek a háttértörténete az, hogy az angolok már eléggé unták a német „csodaraj” tevékenységét, ezért egy átfogó támadást terveztek, hogy egyszer és mindenkorra végezzenek a Vörös Báróval. A német hírszerzés tudatta is Manfréddel a dolgot, de ő csak röhögött egyet az egészen. A Jasta 11 összesen 89 gépet lőtt le, amelyből 20-at maga Richthofen szerzett.

A győzelmek azonban nem tarthattak örökké. Július 6-án Manfréd súlyos fejsérülést szenvedett, melynek révén négy hétig pihenőre kényszerült. A lábadozása alatt sem tétlenkedett. A kórházi ágyban előjött az írói vénája, vagyis nekilátott az önéletrajzának a megírásához, amit a kormány természetesen propaganda célokra kívánt felhasználni, hiszen nem születik minden bokorban egy ilyen faszagyerek.

Felgyógyulását követően kapta meg az ikonikussá vált triplafedelű gépét, azonban a sérülése miatt már meg sem közelítette hajdani önmagát. Többé már nem sportként tekintett a harcra és már messze nem azzal az eltökéltséggel szállt fel, mint egykor. Ennek ellenére még közel 30 légigyőzelmet gyűjtött be.

1918. április 21-én elindult utolsó bevetésére, Somme felé. A harc hevében egy lövedék eltalálta a Bárót, végzetes sebesülést ejtve (máig nem tisztázott, hogy egy kanadai pilóta, Roy Brown érdeme vagy a földi légelhárítók lőtték le). Annyi lélekjelenléte azért még volt, hogy szépen letegye a gépet.

A helyszínre érkező katonák az ereklyegyűjtés miatt gyorsan széthordták a repülőgép darabjait, majd ezt követően méltó katonai tiszteletadás mellett temették el.

Halálát követően a szintén pilóta öccse vitte tovább a család nevét és szerzett még több dicsőséget a nemesi családnak a maga 40 győzelmével.

Forrás:
http://acepilots.com/wwi/ger_richthofen.html
http://www.historylearningsite.co.uk/manfred_von_richthofen.htm
http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1892_majus_2_richthofen_a_voros_baro_szuletese/

11 Replies to “Manfred von Richthofen”

  1. Disznó Úr

    Nem sikerült helyesen leírni.

  2. Ronald

    Háát, rohadt nagy dicsőség az embertársaidat pokoli kínok közti halálba küldeni . Mit ne mondjak?
    Tényleg ilyen idióta az emberiség – hogy ezt még éljenzi is?
    A gyilkolást?

    Kíváncsi lennék, hogy ha ezek a gyilkolás-fanok ők maguk agonizálnának vagy egy napot, egy haslövéssel, arccal valamelyik távoli ország fagyos földjébe – hogy akkor is ilyen „hősiesnek” ítélnék ezt az egészet?
    .

  3. csak néha benézek ha marhaságot látok

    egyébként nem Breslau-ban született? Wrocław legalábbis Breslau volt
    „a Pour le Mérite-tel, ami az I. vh. legmagasabb német kitüntetése volt” – ez így nem igaz, abban a pillanatban volt a legmagasabb kitüntetés, a háború legmagasabb kitüntetése egyébként a 6. csillag volt „Stern zum Großkreuz des Eisernen Kreuzes” más nevén a Hindenburgstern

  4. Brucy

    kicsit félreérthető, de Kleinburg nem Wroclaw (aka Breslau) régi neve, hanem Wroclaw egyik jelenkori városrészének, Borek-nak 1945 előtti neve

  5. Gregoory

    @csak néha benézek ha marhaságot látok:
    A kitüntetést átírtam, a születési helyet pedig kicsit egyértelműbbé tettem. Köszönöm a kommentet.

  6. Fhmen

    Kemény csávók voltak ezek…kár hogy nem valami értelmes dolgba fektették a tehetségük.

  7. for-avar

    Nos anyit tudunk hogy egy ausztrál légvédelmi géppuskás lőtte le…gyakorlatban is bebizonyosodott…a lövedék előlről érte és a páncélülésen kapott gellet majd jött ki oldalt…
    Szerencsétlen találat volt, lehet azonban hogy így se tartott volna ki a szerencséje, lásd a nagy német ászok a 2. hban olyan fölény ellen harcoltak hogy esélyük alig volt

  8. mojoking77

    Elfelejtodott megemliteni, hogy az egyikkozvetlek bajtarsat Hermann Goringnek nevztek. Bar koran sem volt akkora „asz”, mint von Richthofen, de azert o is fel tudott mutatni a haboru vegen par skalpot.
    A blog szerkesztoje meg tenyleg szarjon mar sunt, direkt szorakozik a feher alapon vilagosszurke karakterekkel a hozzaszolasok szerkesztesekor, hatha nem irnak annyi hozzaszolast?

  9. Gregoory

    @mojoking77: Az alap sablon teszi ilyenné. Sajnos nem egy szerencsés színkombináció.

  10. ostvan2

    A háború (de akár egyetlen csata) túléléséhez csak a filmekben elegendő a tudás. A valóságban nagy adag szerencse is kell hozzá. Különösen manapság, amikor korlátlan mennyiségű lőszert használhat el a hadsereg (akinek hamarabb elfogy, az veszít!). Olvastam egy mondást (lehet, hogy nem pontosan idézek): A légvédelem akkor sikeres, ha elég sok vasat tudunk a levegőben tartani.

  11. >Oaszt6atlan

    A temetésén még az angolok is tiszteletkört írtak – állítólag

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 
 
 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.
CiyaShop

Join Our Newsletter

Subscribe to the CiyaShop mailing list to receive updates on new arrivals, special offers and other discount information.
Product added!
The product is already in the wishlist!
Removed from Wishlist

Shopping cart

close