Apponyi Albert visszaemlékezése

„A sikert nem ígérhettem, még csak kilátásba sem helyezhetem – csupán egyért kezeskedem: hogy az ország méltósága nem fog csorbát szenvedni.”

Apponyi Párizsban elmondott védőbeszéde ismert. A meghallgatás előzményei, illetve következményei jól dokumentáltak. Kevésbé ismert a gróf úr visszaemlékezése. Annak érdekében, hogy ne csak a hírhedtté vált beszéde alapján ismerjük meg, néhány feljegyzését, pontosabban emlékiratának részleteit fogom bemutatni. Ismerjük meg, miként vélekedett, milyen megjegyzései voltak a trianoni döntés meghozatala után. Egy diplomata visszaemlékezései következnek.

A békedelegáció tagjaként

Apponyi visszaemlékezése, amikor a delegáció útnak indult: „Mi már tulajdonképpen bevégzett tényekkel állunk szemben, s kilátástalan próbálkozásunk csupán egy kínos lelkiismereti kötelesség teljesítését jelenti.”

Apponyi visszaemlékezése a január 16-i körülményekre: „Rejtett keserűséggel vettem tudomásul a Clemenceau által használt eufemizmust, amikor is Magyarországnak „felajánlott” békefeltételekről beszélt, mert hiszen mindnyájan nagyon jól tudtuk, hogy voltaképpen diktátumról van szó.”

„Igyekeztem azt a sok mindent, amit el kellett mondanom, lehetőleg rövid formába önteni, lehetőleg áttekinthető módon felépíteni, […] írásbeli fogalmazványt nem készítettem. Csak a beszéd váza volt meg: úgy éreztem, hogy magának a szövegnek a pillanat hatása alatt, a hallgatósággal való magnetikus kapcsolat létrejöttével – ha ugyan sikerül ilyen kontaktust teremteni -, előadásom folyamán kell kialakulnia.”

Beszéde során úgy vélekedett: „semmi érzelgősség, semmi hivatkozás a győzők nagylelkűségére – egyáltalában semmiféle érzelmi megnyilatkozás; csupán a tények száraz, lehetőleg világos feltárása: hadd hasson maga az ezekben rejlő pátosz.”

A védőbeszéde alatt: „olyan hallgatósághoz kellett szólnom, amelyben a rokonszenvező elemnek legkisebb töredéke sem volt felfedezhető. […] Fejtegetéseim nagy részben annak a megállapításnak voltak szentelve, mennyire elhibázottak etnográfiai szempontból a Trianon-szerződés territoriális rendelkezései; hogy az erre vonatkozó rendelkezések egy része a nemzetiségi elvnek – amit pedig cégérnek használnak – egyenesen arculcsapását jelenti.”

1920 után

A trianoni békediktátum utáni években született gondolatairól olvassunk néhány visszaemlékezést.

„Bir-e olyan tulajdonságokkal, termelt e magából olyant, várható-e tőle további teljesítmény, amely gazdagabbá teszi az emberiséget erkölcsi és szellemi kincsekben, fejlődési erőkben? Szegényednék-e az emberiség, ha nem volna magyar nemzet?”

Tette fel a kérdés Apponyi a magyar nemzettel kapcsolatban. Felsorolja mindazokat az érdemeket, amik gazdagabbá és nagyobbá tették a magyar név hírét. Kezdve Bólyaitól, és Semmelwiesen át, de ezt a listát lehetne még sorolni. Kitér arra, hogy azokon a területeken, ahol a magyarokkal és németekkel érintkeztek, és velük egy tömbben éltek különböző nemzetiségekkel, – mint pl. románok, szlovákok, szerbek – azokban a régiókban érzékelhető a fejlődés kulturális, gazdasági szinten egyaránt.

Apponyi a Pax Romana alapelvére hívta fel a figyelmet, mely kimondta, hogy az állam nem szól bele a provinciák vallási, gazdasági és törvénykezési életébe, egyben meghagyta a helyi elitet és a társadalmi felépítést is. Ez a biztosítéka az erkölcsi, gazdasági és kulturális fejlődésnek és relatíve békét teremtett Rómának Augustus idejében. Az idézett hasonlat ellenkezője játszódott le. A trianoni békediktátumot követően, az impériumváltás után, érezhető átalakulás ment végbe az elcsatolt területeken. A politikai érdek feljebbvalóvá vált a kultúrértékekkel szemben.

Példának okáért kitér a régi román királyságbeli és az erdélyi román közösségek közti szintkülönbségre. Míg az utóbbiak a magyarok közt éltek, az idő folyamán sajátjuknak tekinthették az együttélés során a kulturális hatást, addig a királyságbeliek iskolázottsági lemaradásáról sem szabad megfeledkezni. Ugyanakkor kiemeli, hogy az anyaföldükön nevelkedett politikusaik a francia neveltetésnek köszönhetően, semmivel sem különböznek európai társaiknál.

A nyugati hatás sajátjává lett a magyarságnak. A magyar nemzet kulturális értelemben, különböző fokon átmenve, de teljesen a nyugathoz tartozott. Ahogy fogalmazott: „A magyar impérium és a magyar befolyás határa Kelet felé a nyugatnak politikai és kulturális határa.”

A kultúrharcra is kitér, miszerint az „alacsonyabb fokon álló a magasabb ellen.” Vélekedése szerint:

„Az a nemzet, mondjuk: a politikai nemzetté tömörült fajok közül az, amely az államra reányomja típusát, nem tűrheti, hogy az ő politikai fölényét kérdésessé tegye egy másik faj kulturfölénye; oda kell tehát iparkodnia, hogy ezt a fölényt leszorítsa, minthogy a hasonló magasabb színvonal elérése hosszabb idejébe kerül; a zavartalan fölény érvényesítése pedig egy új alakulásnak éppen első éveiben a legszükségesebb”

„Nagy-Magyarország adta meg a keretet, melynek megbontásával, nagy magyar kultúrterületek elvesztésével (gondoljunk csak Erdélynek és a Felvidéknek a magyar kultúrában játszott szerepére) a magyar nemzet és vele a nyugat defenziv és expanzív ereje, úgy stratégiai és politikai, mint kultúrái tekintetben gyengült.”

Összegzés

Apponyi és a delegáció tagjait kész tények elé állították, amin változtatni nem voltak hajlandók a döntéshozó hatalmak. A meghallgatás egy udvarias gesztusnak, semmint tárgyalási alapot képező vitának számított. Hazánknak esélye sem volt változtatni, vagy változtatásra késztetni a bíráit. Apponyi félt, hogy az addig elért eredmények semmivé válnak a politikának alárendelve. Úgy vélte, hogy a hatalmi kérdés közepette, a kisantant államok megrészegülve az újonnan szerzett területek felett, erősen ideológiai síkra, semmint a művelődés ápolására, megőrzésére, fejlesztésére fogják fordítani lehetőségeiket. Tartott attól, hogy a nemzeti érdekek úgyszintén a politika oltárán fognak kiteljesedni. A gróf úr aggodalma nem volt alaptalan, a történelem is alátámasztotta, s mind a mai napig igazolni látszik akkori félelme. Sajnálatosan azért igazolódott be, mert a korábban elhibázott nemzetiségi politika – beleértve a Lex Apponyit – bosszulta meg önmagát az elcsatolt területeken.

Bibliográfia:

Apponyi Albert (1928): Magyarországnak és a rovására megnagyobbodott államoknak történelmi hivatása. In: Igazságot Magyarországnak. A trianoni békeszerződés következményeinek ismertetése és bírálata. A Magyar Külügyi Társaság, Bp.

Apponyi Albert gróf (1933): Hogyan kötöttük meg a békét a világháború után? In: Rubicon történelmi magazin. XXIV. évfolyam 260. szám, A béke kálváriaútján – Neuilly, Párizs, Trianon.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 
 
 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.
CiyaShop

Join Our Newsletter

Subscribe to the CiyaShop mailing list to receive updates on new arrivals, special offers and other discount information.
Product added!
The product is already in the wishlist!
Removed from Wishlist

Shopping cart

close