Johannita lovagrend Rodoszon I.

Az első keresztes háború sikere után a Szentföldön jó pár lovagrendet alapítottak, melyek sok célja közül az elért „sikerek” megőrzése, a Szentföld védelme, a betegek gyógyítása is megtalálható volt. Mindenki ismeri a Templomos Lovagrend legendáját, főleg a bukásukat övező rejtélyek miatt is. Vagy ott a német lovagrend, amely később a Baltikumban szerzett magának hírnevet, de előtte még kis hazánkban is megfordultak, de innen is ki kellett ebrudalni őket önállósodási hajlamuk miatt. A Johannita Lovagrend sem lóg ki a sorból, ugyanúgy kivették a részüket a Szentföld védelméből, majd onnan kiszorulva tovább folytatták élethalál harcukat a túlélésért, melyet valljuk be elég jól csináltak, hiszen mai napig létező szervezetről van szó, habár azért manapság már nem a kardforgatásról meg a harcokról ismerjük őket. Jelen történetünk tárgya a lovagrend Rodosz szigetén eltöltött ideje, a sziget védelme megannyi ostrom visszaverésével, majd pedig a szigetről való lemondás, ami nem jelentette számukra a bukást, amit annyian vártak volna tőlük. Több évszázadot felívelő történelmük már csak a túlélésért, a fennmaradásért vívott küzdelmeik miatt is igen elismerésre méltó.

A rendet 1070 körül alapították a Szentföldön, úgy, mint „társait”, csak még az első keresztes háborút megelőzően. Védőszentjük Szent János volt, innen származik a johannita elnevezés. Fő feladatuk eleinte a jeruzsálemi ispotály fenntartása és működtetése volt, ebből alakult ki másik nevük: ispotályos lovagok. A rend végigharcolta a szentföldi keresztes háborúkat annak rendje módja szerint, és ők építették Krak de Chevaliers máig is álló impozáns erődjét Szíriában. Amikor 1291-ben elesett Akko, az utolsó nyugati kézen maradt szentföldi város, a johanniták a templomosokkal együtt Ciprusra költöztek, így osztozni kellett egy másik rendel. A johanniták megerősödését Cipruson viszont nem nézte jó szemmel a sziget királya, ezért Foulques de Villaret nagymester úgy döntött, hogy inkább saját hazát keres a megtépázott johannita rend számára. Erre Rodosz tűnt a legalkalmasabbnak. A sziget a Földközi- és az Égei-tenger találkozásánál feküdt, megfelelően közel a kis-ázsiai partokhoz, így akár egy későbbi keresztes hadjárat kiindulópontjául is szolgálhatott. Remek kikötővel és nagyon jó védelmi adottságokkal rendelkezett, ugyanakkor elég nagy területű volt ahhoz, hogy legalább a szükséges élelmiszer jelentős részét meg lehessen rajta termelni. Mindössze meg kellett már csak szerezni.

A megszerzés abban a tekintetben volt elsőként bonyolult, hogy kitől is kellene „elfoglalni”. Elméletben Bizánchoz tartozott, de ekkor a genovaiak birtoka volt, valójában azonban velencei befolyás alatt álló kalózok uralkodtak rajta, bizonyos városok pedig önállóak voltak. Így eldönteni se volt könnyű, hogy a megszerzésével kinek az orra alá pörkölnek oda. Villaret nagymester azonban nem rettent meg a feladattól, hanem 1306-tól kezdve tárgyalni kezdett Genovával és Bizánccal a sziget sorsáról. Genova beleegyezett, hogy ha a johanniták Rodoszt vissza tudják foglalni, megtarthatják a szigetet. Egy tulajdonos kipipálva. Vinioli genovai admirális eladta Rodoszt, Kosz és Lerosz szigeteivel együtt, bár azért érdekes, hogy miként adunk el valamit ami jog szerint ugyan a miénk, de valójában a hatalom nincs a kezünkben, plusz más ország is igényt tart a területre, de mindegy. 1309-ben II. Andronikosz bizánci uralkodó is megígérte, hogy nem fogja visszakövetelni a szigetet a lovagrendtől. Újabb pipa. Innentől már sima ügynek tűnt a dolog.  A johanniták egy kisebb flottával és néhány genovai gályával 1306-tól megindították a Rodosz elleni hadműveleteket. Partra szálltak, és lépésről lépésre kezdték meghódítani a szigetet. Maga Rodosz vára azért még két évig ellenállt a lovagrend katonáinak, de kitartásukat siker koronázta. A sziget meghódítása 1309-re fejeződött be, melynek során megszerezték a közeli szigeteket jelentős részét is, így létrehozták saját kis államukat. De a nyugodt időszak nem tartott sokáig, hamarosan újra harcolniuk kellett, immár saját maguk védelmében, a tét sem volt kicsi, a puszta lét, a túlélés.

A lovagok egy katolikus vallási közösséget alkottak, tagjaik Európa más-más részeiből érkeztek. Mivel a korban a nemzet fogalma még ismeretlen volt, az általuk beszélt nyelvek szerint különböztették meg magukat. Hét ilyen nyelvi csoport létezett, a provanszál, az Auvergne-i, a francia, az olasz, az aragóniai, az angol és a német. Az aragóniai csoport később szétvált a kasztíliai és a katalán nyelvek csoportjára. A hivatalos nyelv mi más, mint a latin volt, de a nyelvi csoportok között általában a francia volt inkább a kommunikáció nyelve. A lovagok szellemi vezetője a római pápa volt, és az általuk kinevezett rodoszi püspök lett a helyi görög metropolita egyházi felettese. A görög lakosság a lovagokat az ókori szobor nyomán „kolosszusoknak” keresztelte el. A lovagok mind nemes családok sarjai voltak; a káplánok, egyházi személyek, valamint a szolgáló testvérek, akik a betegeket ápolták, is szabad családokból érkeztek, jobbágyszármazásúak azonban nem lehettek köztük. A lovagok maguk közül választották a nagymestert is. A lovagrend rodoszi uralma idején, 1309-től 1522-ig 19 nagymester tevékenykedett, közülük összesen 14 francia nyelvű volt.

A johanniták – felismerve, hogy az Oszmán Birodalom erősödésével egyre nehezebb lesz Rodosz ellátása, – fokozatosan „átállították” a szigetet célirányos haditermelésre. Minden megművelhető földön élelmiszert termeltek, a helyben található faanyagot hajókhoz, hadigépekhez stb. használták fel. Készültek arra, amit mindenki sejtett, hogy élethalálharcot kellesz majd vívniuk a fennmaradásukért. Ugyanakkor fontos szerep hárult Rodosz polgári lakosságára is, mert kb. 450 lovagnál több csak ritkán volt egyidejűleg a szigeten. A javarészt görög lakosság létszáma nagyjából 20.000 főre volt tehető. A mezőgazdasági termelés mellett részt vettek az erődítési munkálatokban, falakat, tornyokat építettek, háború esetén védelmi feladatokat is elláttak, illetve szabad evezősként szolgáltak a gályákon. A johanniták jól bántak velük, a görögök a római pápa elismerése mellett megtarthatták ortodox vallásukat, így szívesen működtek együtt a lovagrenddel, lehetett rájuk számítani az állam védelme során. Az intenzív módszerekkel elért növekedés dacára a szigetállam ellátása továbbra is a tengeri kereskedelemtől függött. Rodosz védelméhez elsősorban nem nagyszámú harcosra, hanem sok-sok pénzre volt szükség, hogy a megfelelő behozatalt biztosítani tudják Az 1430-as évek végére pedig a Rodoszról kiinduló kalózhajók, szinte megbénították a Földközi-tenger keleti medencéjének kereskedelmét, ami stratégiai szempontból nem is volt rossz a kereszténységnek, és egy plusz kis bevételt is jelentett Rodosznak. Az ekkor még elsősorban szárazföldön terjeszkedő Oszmán Birodalom számára a tengeri kereskedelem nem volt létfontosságú, a törökök nem is rendelkeztek érdemi tengeri haderővel, így ők nem sokat tehetek a rodoszi kalózok és az őket támogató johanniták ellen.

Viszont – az oszmánokkal ellentétben – a mameluk szultanátus működésében döntő jelentőségű volt a tengeri kereskedelem, és mivel ők komoly flottával rendelkeztek, várható volt, hogy nem fogják tétlenül tűrni az egyre erősödő keresztény kalóztevékenységet, és így is lett, betelt a pohár. Al-Zahir Jakmak mameluk szultán (1438–1453) elhatározta: mindenáron végez a Földközi-tenger keleti medencéjét megbénító rodoszi johannita állammal.

A mameluk szultán először tárgyalásokat kezdett a lovagrenddel, Kairóba el is ment egy küldöttség még 1438-ban, de egyértelmű volt, hogy hiába kötnek bármiféle szerződést, hosszabbítják meg a köztük lévő fegyverszünetet, az nem lesz tartós úgyse. Főleg akkor szereztek erről igazán bizonyosságot, amikor kémek útján értesültek arról, hogy a mameluk szultán az oszmán birodalommal kötött egy titkos szerződést, amelyben az oszmán hatalom semlegességet vállalt abban az esetben, amennyiben Rodosz szigetét egyiptomi támadás éri. A lovagrend ezek után követeket küldött több európai király udvarba, segítséget kértek a várható támadás ellen, de nemleges válasz jött mindenhonnan, minden országnak megvolt a saját baja.

Az események felpörögtek és a Rodosz ellen induló mameluk flotta Damiettából kifutott 1440 tavaszán. A pár tucat hadihajó megközelítőleg pár száz reguláris katonát és néhány száz „martalócot” szállított, tehát nem volt egy olyan hatalmas nagy sereg, ami előre is vetítette a későbbi események mikéntjét. A rodosziak felkészülten várták a rohamot, és Jean de Lastic nagymester (1437–1454) vezetésével, játszi könnyedséggel visszaverték a mamelukok támadást. A muszlim támadás nem okozott komoly károkat a városban, az ostromlók pedig 12 hajót vesztettek. Az 1440-es mameluk kísérlet így alig volt több egy kis erőkkel végrehajtott portyánál, ami lepattant a sziklaszilárd védelemről.

Al-Zahir Jakmak szultán, okulva a kudarcból, egy jóval nagyobb hadsereggel indult Rodosz ellen 1443-ban. A Damiettából induló flotta nem egyenesen a johanniták ellen hajózott, hanem először összegyűjtötte az alávetett városok, államok haderejét. Az egyesült hadsereg és flotta első feladata az volt, hogy elfoglalják Castellino szigetét a johannitáktól. Erre azért volt szükség, mert a kis szigetről könnyen hátba lehetett volna támadni a flottát. A kis létszámú helyőrséget gyorsan legyűrték, a sziget mameluk kézre került. Amellett azonban, hogy túl sok időt vesztegettek el a flotta összegyűjtésével és Castellino ostromával, a mamelukok azt is tudták, támadásuk már nem éri készületlenül a johannitákat. Látták a Castellinót Rodosszal összekötő „távíró” rendszer füst- és fényjelzéseit, ebből pedig nyilvánvaló lett, hogy Rodosz védői mindent tudnak az ostromló sereg létszámáról, felszereléséről, és ha segítséget küldeni nem is tudnak, a védelemre alaposan felkészültek. A flotta viszont a közeledő tél elől kénytelen volt visszatérni Damiettába, így Rodosz fellélegezhetett. A hadművelet lényegében így kudarcba fulladt, de a résztvevő erők viszont sértetlenek maradtak, és nem adták fel a tervet, úgy döntöttek, hogy tavasszal újra próbálkoznak majd. És így is tettek.

A Damiettában áttelelt mameluk és szövetséges flotta 1444 tavaszán indult Rodosz ellen, megkezdve a második felvonást. A főerőt mintegy 40 hadihajó és közel 1.000 katona alkotta, ehhez jöttek még a szállítóhajók és egyéb kisebb járművek. A mamelukok partra szálltak Rodoszon, a várost körbezárták, és ostrom alá vették.

A közel 40 napos ostrom alatt folyamatosan dúlták a város körüli falvakat, ültetvényeket is. Jean de Lastic johannita nagymester viszont hősiesen kitartott. Az előző évi mameluk kísérlet után a lovagrendiek tudták, hogy folytatódik majd a támadás Rodosz ellen, így a városban bőséges készleteket halmoztak fel. Az ostromló mameluk hadsereg az első rohamok kudarca után viszont elbizonytalanodott, amit a johanniták kíméletlenül kihasználtak, kitörtek a városból és lekaszabolták az ostromlók legtöbb emberét.

A mamelukok nem tehettek mást ezután, mint, hogy megszégyenülve visszahajóztak Damiettába. 1446-ban a mameluk szultanátus és a johannita lovagrend képviselői egy francia kereskedő közvetítésével kötötték meg a háborút lezáró békét, ami csak növelte a lovagok elismertségét, lévén, hogy milyen nagyhatalmat sikerült „térde” kényszeríteniük. Jean de Lastic azonban nem bízott a béke tartósságában és nagymesterségének hátralevő idejében folyamatosan erősíttette Rodosz falait. Az 1444-es kudarc után a mameluk szultanátus többé nem veszélyeztette Rodoszt, megvolt azoknak a saját bajuk, meg saját ellenségeik is.

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Roger Crowley: Tengeri birodalmak, A kereszténység és az iszlám harca a Földközi-tenger feletti uralomért (1521-1580) Park Könyvkiadó, 2014

Fodor Pál – Hegyi Klára – Ivanics Mária: Török és tatár hódítók. Budapest, Kossuth, 1993.

Runciman, Steven: A keresztes hadjáratok története. Ford.: Bánki Vera, Nagy Mónika Zsuzsanna. Budapest, Osiris, 1999.

Török József – Legeza László: Máltaiak. Budapest, Mikes, 1999.

Rácz András: Rodosz 1480-as ostroma, Sic Itur Ad Astra, 2002. 2-3. sz.

http://vlaston.webnode.hu/news/a-johannitak/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 
 
 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.
CiyaShop

Join Our Newsletter

Subscribe to the CiyaShop mailing list to receive updates on new arrivals, special offers and other discount information.
Product added!
The product is already in the wishlist!
Removed from Wishlist

Shopping cart

close